Satsningen presenteras under Sveriges största bilmässa, Bilsport Performance Show som hålls på Elmia i Jönköping.
– Vad jag ska köra kan jag inte säga i nuläget, men det jag kan säga är att vi steppar upp till en helt ny nivå till årets säsong. Det blir något helt nytt i bilväg men jag är väl förberedd för utmaningen.
Avtäckningen sker strax efter öppning men Oskar och bilen kommer vara på plats under hela påskhelgen. 2017 gästades mässan av 75 000 besökare.
2017-10-16 Tack för racingsäsongen 2017
Efter att knappt suttit i bilen, Ferrari 458 Challenge, inför helgen lyckades Oskar och Kari ta en pallplats i det blöta första racet. Detta trots att bilen strulade redan i första racet genom att lägga växellådan i friläge två gånger, vilket kostade tid. I race två fortsatte problemen då det förmodligen var diffen som gett upp. Bilen spann hopplöst på innerhjulet ut ur svängarna.
Testet på torsdagen var den enda körningen Oskar fick i bilen innan tävlingshelgen var igång på riktigt. – Ferrarin går riktigt fint och är sjukt rolig att köra. Vi körde testet på fjolårsdäck så greppet var inte optimalt men det känns att det kan gå riktigt fort på en ny uppsättning däck, säger en hoppfull Oskar.
Från ingenstans drog regnet in över Knutstorp inför kvalet. Vi valde att gå ut på slicks och lyckades mäkta med en andra plats, endast slagna på sista varvet av Thed Björk i en Volvo med regndäck. Kari kvalade in på en tredje plats till andra racet.
Efter bra fart i test och kval kändes det att segern var inom räckhåll, nu var det dock ordentligt blött till första racet. Oskar tar nästan starten från Björk men är tvåa ur första sväng. Helt chanslös ökar luckan då Ferrarin inte alls har samma grepp som Volvon i vätan. Björk gör dock ett misstag och Oskar är uppe i ledningen. Efter tuffa fighter får Oskar ge sig och återigen ligga tvåa. Mitt i Oskars stint läger växellådan i friläget. Efter några sekunder fungerar bilen som den ska men luckan växte framåt och täpptes till bakåt. På rakan tappar Oskar ytterligare en placering vilket Oskar och Kari håller hela vägen in i mål. – Att komma på pallen första racet känns så klart riktigt skönt. Att jag däremot inte kunde försvara mig är alltid tråkigt som racingförare men i GT-racing är bilarna olika på gott och ont, säger Oskar efter racet.
I race två, som var torrt, fortsatte problemen med bilen då vi inte fick med oss någon fart ur svängarna. Innerhjulet spann hopplöst och tiderna var långsammare än på testet då vi körde med gamla däck. Kari gjorde en bra start men fick snabbt se sig slagen av konkurrenterna.
Att komma på pallen är alltid kul, speciellt i första racet med en ny bil. Nu väntar demontering och felsökning av bilen för att se varför växellådan strulade och varför det spann på innerhjulet. Nästa race i Swedish GT går 9e juli på Falkenberg.
Foto: Martin Öberg
2017-01-31 Oskar Krüger kör Ferrari i Swedish GT.
https://www.stcc.se/2017/01/30/oscar-kruger-kor-ferrari-i-swedish-gt/